M√łd ambassad√łrerne

M√łd ambassad√łrerne

Fem OL-atleter fungerer som ambassad√łrer for alle mod mobning og bakker op om indsatsen for at stoppe mobning.

Ambassad√łrerne er h√•ndboldspiller Niklas Landin, h√¶kkel√łber¬†Sara Slott Petersen,¬†kajakroer Ren√© Holten Poulsen, sv√łmmer¬†Jeanette Ottesen¬†og¬†badmintonspiller Jan √ė. J√łrgensen.

Atleterne fortæller her om deres syn på mobning.

Niklas Landin Jacobsen

Niklas Landin Jacobsen. OL-deltager 2016.

I f√¶llesskaber er der altid nogen, der h√¶nger lidt, s√• d√©r kan man g√łre en forskel og fors√łge at f√• alle med. Hvis man skal v√¶re en god kammerat, er det vigtigt at hj√¶lpe med at give plads til alle og sige fra overfor gruppepres. Som anf√łrer for landsholdet er det vigtigt for mig at f√• alle p√• holdet med i f√¶llesskabet. Jeg fors√łger s√• godt jeg kan, s√• ingen sidder alene ovre i hj√łrnet.

Da jeg gik i skole, var det anderledes. Jeg var genert og holdt mig i baggrunden, når nogle blev drillet. Jeg var heldig, at jeg var god til sport, så der hev jeg rimelig meget respekt ind. Men dem, som ikke var gode i skolen, ikke var gode til sport og ikke rigtig var med fremme nogen steder, de havde det sværere. Jeg har oplevet flere ting, som ikke var sjove at være vidne til. En gruppe, der lagde pres på en person, indtil han bukkede under. Så hvis jeg kan være med til at formindske mobning, så vil jeg hjertens gerne det.

Jeanette Ottesen


Jeanette ottesen. OL-deltager 2016.

Mobning er ikke cool. Det er cool at v√¶re en god kammerat. I min skoletid blev jeg holdt udenfor af l√¶rerne p√• den privatskole, hvor jeg gik. De drev en slags psykisk mobning mod mig, hvor de fuldst√¶ndig ignorerede mig. De var utilfredse med, at jeg dyrkede sport. Skolen var meget boglig, og jeg fik ingen hj√¶lp, n√•r jeg var bagud. Jeg f√łlte, at jeg skulle v√¶re p√• en anden m√•de for at blive accepteret, og det forstod jeg ikke, for jeg er blevet opfostret med, at det er godt at v√¶re anderledes.

Jeg tog mit sidste skole√•r i en folkeskole. Det blev mit bedste √•r med gode l√¶rere og kammerater. Vi er allesammen forskellige, og det skal vi acceptere og respektere. Vi har forskellige personligheder, vil forskellige ting ‚Äď og g√łr tingene p√• forskellige m√•der. Det er s√• kedeligt, hvis vi alle skal v√¶re ens. Hav mod til at sige fra og tro p√• dig selv.

René Holten Poulsen


René Holten Poulsen. OL-deltager 2016.

I min gamle skoleklasse var de popul√¶re b√łrn dem, der ikke mobbede, og som tydeligt sagde, at der skulle v√¶re plads til alle. De fors√łgte ogs√• at standse dem, der p√• et tidspunkt drillede mig, fordi nogle syntes, det var sjovt, at jeg havde et hidsigt temperament. S√• l√¶rte jeg at styre mig selv, og drilleriet stoppede. Senere gik jeg i en klasse, hvor alle var meget forskellige, og hvor det bet√łd, at alle hjalp hinanden med b√•de lektier og andet. Jeg tror, at det miks af forskellige mennesker er grunden til, at klassen blev s√• god, og vi fik et godt sammenhold. Alle har et ansvar.

Der er for mange, der oplever mobning, og det er ikke i orden. Det er vigtigt at vise respekt for hinanden. Selvom du m√•ske ikke kan lide alle mennesker, og alle mennesker ikke kan lide dig, kan du godt l√¶re at arbejde sammen med andre og respektere andre. S√•dan er det i elitesport, og jeg synes, det er en sund m√•de at l√¶re at omg√•s hinanden. I en sportsklub kan man ikke undg√• hinanden, s√• du er n√łdt til at l√¶re at arbejde sammen. Man beh√łver jo ikke hygge og holde i h√•nd af den grund, men man skal tale ordentligt til hinanden og give hinanden plads.

Sara Slott Petersen


Sara Slott Petersen. OL-deltager 2016.

I dag foreg√•r mobning p√• mange digitale platforme, og for√¶ldre har et k√¶mpe ansvar. De kan v√¶re rollemodeller ved at vise respekt overfor hinanden og acceptere andre mennesker, som dem de er. Hvis jeg ser p√•, hvordan vi voksne opf√łrer os og taler om andre, s√• kan jeg godt forst√•, hvorfor b√łrn ikke kan finde ud af det. B√łrn t√¶nker mere sort/hvidt. Vi m√• l√¶re b√łrn og unge at v√¶re rummelige, for i det ligger, at man er en god kammerat. At man er villig til og t√łr at give plads til andre, og en accept af, at vi ikke allesammen kan v√¶re ens.

Hvis jeg som barn og ung havde haft den ro i mig, jeg har nu, ville jeg have v√¶ret mere neutral, sat foden ned og stoppet drillerier i stedet for at l√łbe med i drillerier eller starte dem. Men den refleksion og erfaring, vi voksne har, mangler b√łrnene. Derfor er det de voksnes ansvar at l√¶re b√łrn og unge om rummelighed. I kan godt v√¶re venner, selvom I er forskellige.

Jan √ė. J√łrgensen


Jan √ė. J√łrgensen.¬†OL-deltager 2016.

Det er ikke i orden at v√¶re efter andre p√• noget som helst plan. Der er altid plads til √©n mere, lige meget hvad det er, man har gang i. Jeg er selv g√•et fri af mobning i skolen, fordi jeg var god til sport. Jeg brugte i en tidlig alder rigtig meget tid i badmintonhallen, hvor jeg l√¶rte at beg√• mig blandt b√łrn i forskellige aldre og at give plads til alle. De f√¶rdigheder, ville jeg √łnske, at jeg havde taget med mig hen i skolen. Her stod jeg ofte i baggrunden og kiggede p√•, for det var det nemmeste. Set i bakspejlet ville jeg √łnske, at jeg havde turdet sige ‚ÄĚHey, det d√©r er ikke i orden.‚ÄĚ Det ville have v√¶ret sejt. Det er modigt at stille sig op og forsvare dem, der er udenfor.

Mobning kan hurtigt tage fart p√• Instagram og Facebook. En lille ting kan udvikle sig til noget ret forf√¶rdeligt rigtig hurtigt, fordi det er s√• nemt at h√¶nge hinanden ud. Men det er ikke cool at lave en hadeprofil om √©n fra klassen. Mobning s√¶tter spor p√• b√łrn og unge resten af deres liv. Derfor skal l√¶rerne tage h√•nd om det, s√• snart der er optr√¶k til det mindste. Der er ikke bare √©n l√łsning som i matematik. Vi bliver alle n√łdt til at s√łrge for, at alle har det godt.

Call to action link