Digital krænkelse

Digital krænkelse

Alle har ret til et privatliv ‚Äď ogs√• p√• nettet. Det kan have store psykiske og sociale konsekvenser for dem, der oplever at f√• videredelt kr√¶nkende billeder af sig selv p√• nettet mod deres vilje.¬†Her kan du l√¶se om regeringens initiativer mod digitale sexkr√¶nkelser, og du kan f√• kendskab til handlingsanvisningerne i det etiske kodeks mod deling af kr√¶nkende materiale. Du finder ogs√• undervisningsmateriale og du kan f√• overblik over regler og lovgivning p√• omr√•det.

Indsatser af regeringen

For at forebygge sexkr√¶nkende og ulovlig adf√¶rd p√• nettet har regeringen lanceret en r√¶kke indsatser, der skal modvirke digitale sexkr√¶nkelser, hvilket bl.a. omfatter h√¶vnporno og organiseret deling af n√łgenbilleder. Samtidig styrkes den forbyggende indsats p√• ungdomsuddannelserne.

Se eventuelt pjecen Skærpet indsats mod digitale sexkrænkelser, eller læs videre her.

 

1. Ledernes bef√łjelser

For lederne er det en s√¶rlig udfordring, at elevers deling af kr√¶nkende billeder og videoer ofte sker udenfor institutionen. Derfor har nogle ledere v√¶ret usikre p√• deres bef√łjelser. Som en konsekvens l√¶gges der op til, at √¶ndre i bekendtg√łrelse om studie- og ordensregler p√• de gymnasiale uddannelser, s√• det bliver tydeliggjort, at lederne har mulighed for at sanktionere en elev, hvis han eller hun har delt kr√¶nkende materiale af en anden person uden dennes samtykke. Lederens bef√łjelser forventes at g√¶lde selvom delingen er foreg√•et i fritiden eller udenfor institutionens omr√•de, men hvor det har betydning for forhold p√• institutionen. Undervisningsministeriet arbejder bl.a. med at tilf√łje en ny paragraf om mobning p√• de sociale medier til studie- og ordensbekendtg√łrelsen. Lederne p√• de gymnasiale uddannelser vil ‚Äď som i dag ‚Äď have mulighed for at sanktionere en elev f.eks. ved udelukkelse fra undervisningen i indtil 10 dage. Sanktionen skal altid v√¶re proportional ift. elevens overtr√¶delse. Bekendtg√łrelsen sendes i h√łring i for√•ret 2017. Det er hensigten, at lederne p√• erhvervsuddannelserne skal have de samme bef√łjelser.

 

2. Ung-til-ung kampagne målrettet unge på ungdomsuddannelserne

Hvis de unge skal forholde sig til og sige aktivt fra overfor at dele kr√¶nkende billeder og videoer p√• nettet, er det n√łdvendigt, at kommunikere i et sprog, de kan relatere til og p√• en medieplatform, de benytter sig af. Derfor lancerede Undervisningsministeriet i november 2016 en ung-til-ung kampagne p√• YouTube under hashtagget #stopdigselv. I 10 videoer opfordrer kendte YouTubere unge til at t√¶nke over, hvilken netkultur de er en del af, og hvordan de passer p√• sig selv og andre p√• nettet. Videoerne inviterer til debat blandt de unge og kan ogs√• bruges i undervisningen. Videoerne er forel√łbigt blevet set 770.000 gange.

Kampagnen er lavet i samarbejde med Red Barnet, Sex og Samfund og B√łrns Vilk√•r.

 

Se YouTube-filmene her

Rasmus Brohave lærer, hvad der er strafbart

Frederik Kulmbach lærer at sige stop og turde gå i mod flokken

Signe og Helena taler om årsager til ydmygelser på nettet

Julia Sofia taler om, hvad man g√łr, hvis man f√•r delt et n√łgenbillede

Kristine Sloth lærer om samtykke og forskellige grænser

Alexander l√¶rer om konsekvenser ved deling af n√łgenbilleder

Isabel Rigenstrup l√¶rer at t√¶nke sig om, f√łr hun poster

Ida Savkov taler om ikke at svare had med had

Johanne Kohlmetz fortæller sin personlige historie om had på nettet

Kristian Kulmbach lærer ikke at bruge shaming af andre til selv at få anerkendelse

 

3. Dialogfilm til forældre

Det er vigtigt at for√¶ldre sp√łrger ind til de unges liv p√• de sociale medier. Men for√¶ldre kan v√¶re usikre p√•, hvordan de griber opgaven an. Derfor har Undervisningsministeriet i samarbejde med Red Barnet, Sex og Samfund og B√łrns Vilk√•r udarbejdet to film, som skolerne kan bruge til at g√• i dialog med for√¶ldrene om, hvordan de forholder sig til deres b√łrns digitale adf√¶rd. Til filmene er udarbejdet refleksionssp√łrgsm√•l, der kan bruges i dialogen med for√¶ldrene.

Film til forældre om deling af krænkende billeder

Film til forældre om god tone

Reflektionssp√łrgsm√•l til for√¶ldrefilm (emu.dk)

 

4. Inspirationsmateriale til ungdomsuddannelsesinstitutionerne

For mange ledere, l√¶rere, studievejledere og andre ressourcepersoner er det en forholdsvis ny opgave at forebygge digitale kr√¶nkelser og eventuelt tage h√•nd om elever, der har v√¶ret udsat for at f√• delt intime billeder eller videoer mod deres vilje. Man kan nu s√łge inspiration til, hvordan man l√łfter opgaven i et nyt inspirationsmateriale, som er tilg√¶ngeligt p√• emu.dk. Her er ogs√• links til allerede eksisterende materiale p√• omr√•det.

Se inspirationsmaterialet på emu.dk

 

5. Inspirationsmateriale til lærere

På EMU.dk er der samlet et inspirationsmateriale, som lærere på de gymnasiale uddannelser og EUD kan bruge til at tage emnet op i undervisningen eller i fællestimer. Der er både materiale til fagene dansk (STX, HF, HHX, HTX ), samfundsfag (STX,HF) og samfund og sundhed (EUD), som er udarbejdet af Sex og Samfund. Desuden er der materiale til brug ved fællestimer, som Red Barnet står bag.

Se materialerne på emu.dk

 

6. Opf√łlgning p√• kr√¶nkende adf√¶rd i trivselsm√•linger

De obligatoriske trivselsm√•linger i gymnasiet vil blive brugt til at holde √łje med, om elever f√•r delt kr√¶nkende materiale p√• nettet mod deres vilje. Ved at inddrage digitale kr√¶nkelser i trivselsm√•lingerne sendes der et klart signal om, at kr√¶nkende adf√¶rd p√• nettet p√•virker elevers trivsel, og at skolerne har et ansvar for at handle p√• det. Det unders√łges om digitale kr√¶nkelser kan indg√• i trivselsm√•lingen p√• erhvervsuddannelserne fra efter√•ret 2017.

 

7. Digitale kompetencer styrkes i fagene

De gymnasiale uddannelser har prim√¶rt fokuseret p√• brugen af digitale v√¶rkt√łjer. Med nye l√¶replaner styrkes den digitale dannelse og de digitale kompetencer i fagene p√• de gymnasiale uddannelser. Der kommer bl.a. fokus p√• etik, faglige f√¶llesskaber, digital identitet og konsekvenserne for en selv og andre ved at dele materiale p√• nettet.

 

8. Hotline til ungdomsuddannelserne

Fra foråret 2017 kan skoler henvende sig til en hotline og få rådgivning i, hvordan de håndterer sager om deling af krænkende materiale. Læringskonsulenterne på ungdomsuddannelserne står for rådgivningen. De vil desuden i deres arbejde have opmærksomhed på dialogen med skolerne for at sikre en skolekultur, der modvirker krænkende adfærd.

Gode råd

Til unge og forældre

Der er hj√¶lp at hente, hvis du eller din datter eller s√łn har f√•et delt kr√¶nkende materiale.

 

Find r√•dgivning til b√•de unge og for√¶ldre p√• f√łlgende sider

Hvis du har fået delt billeder på nettet mod din vilje, så kan du få hjælp til at slette og anmelde det hos SletDet.

Unge kan f√• hj√¶lp til at h√•ndtere de f√łlelser, der opst√•r i situationen p√• r√•dgivningslinjen Sexlinien.

B√łrnetelefonen.dk hj√¶lper b√•de b√łrn og teenagere, der p√• forskellig vis f.eks. i forbindelse med mobning har brug for √©n at tale med.

Hvis du har sendt et n√łgenfoto og bliver afpresset, kan du finde svar p√•, hvad du kan g√łre p√• RedenUngs r√•dgivningsside.

På chatrådgivningen Cyberhus kan unge chatte med andre unge eller voksne om bl.a. deres onlinedilemmaer.

Everyday Sexism Project samarbejder med uddannelsesinstitutioner om at g√łre studiemilj√łet sexismefrit.

 

5 hurtige råd til forældre om unges sociale liv på nettet

 

  1. Husk at digitale og sociale medier for mange unge er en adgangsbillet til fællesskabet.
  2. Interesser dig for din datter eller s√łns sociale liv p√• nettet ved at sp√łrge ind og f√łlge med.
  3. Bed gerne om at få en guidet tur i deres digitale univers
  4. V√¶r en god rollemodel, sp√łrger du fx dine b√łrn om lov, inden du deler billeder af dem p√• de sociale medier?
  5. Selvom de unge er f√łdt med en mobil i lommen, har de stadig brug for st√łtte til, hvordan de skal beg√• sig og beskytte sig p√• nettet.

 

Med inspiration fra for√¶ldreguiden ‚ÄĚDer er s√• meget for√¶ldre ikke forst√•r‚ÄĚ rettet mod for√¶ldre til 7-12 √•rige, som Medier√•det for B√łrn og Unge, Red Barnet og Center for Digital P√¶dagogik st√•r bag.

 

Til ledere, lærere og vejledere

Mange skoler sp√łrger til, hvad de skal g√łre for at v√¶re kl√¶dt p√•, hvis uheldet er ude. DCUM har for Undervisningsministeriet udarbejdet et inspirationsmateriale til ledere, l√¶rere og vejledere p√• ungdomsuddannelserne. Materialet giver bud p√•, hvordan man kan arbejde med at forebygge og bek√¶mpe deling af kr√¶nkende materiale p√• den enkelte skole, og hvordan man tager h√•nd om elever, der har udf√łrt eller v√¶ret udsat for kr√¶nkende adf√¶rd p√• nettet.

Materiale med konkrete råd og anvisninger.

Se flere materialer på emu.dk

Du kan v√¶re med til at skabe en tryg ungdomskultur ved at inddrage forl√łb om god tone og deling af kr√¶nkende materiale i din undervisning. P√• emu.dk kan du finde materialer tilpasset de faglige m√•l i udvalgte fag, og du kan f√• inspiration til, hvordan du kan tage emnerne op p√• en f√¶llestime.

Find viden, inspiration og materialer tilpasset forskellige fag på emu.dk

Etisk kodeks

Med det etiske kodeks ¬†kan skolen ‚Äď elever, l√¶rere, skoleledere og for√¶ldre ‚Äď forebygge og bek√¶mpe,¬†at unge deler kr√¶nkende materiale af sig selv og hinanden. Kodekset best√•r af 7 principper, som kan hj√¶lpe til at skabe en god skolekultur, hvor kr√¶nkende handlinger ikke vinder indpas. Kodekset¬† indeholder en r√¶kke konkrete handlingsanvisninger til, hvordan man forebygger en kultur, hvor digitale kr√¶nkelser vinder indpas, og er beredt, en konkret sag opst√•r.

Det etiske kodeks er udarbejdet af elev-, lærer- og lederrepræsentanter for ungdomsuddannelserne i samarbejde med Undervisningsministeriet.

 

#1 Vær tydelig om skolens værdier

¬†#2 Tag ansvar for jeres f√¶llesskab¬†‚Ästogs√• uden for skolen

¬†#3 T√¶nk dig om, f√łr du deler

 #4 Vær klar, når skaden er sket

 #5 Det er faktisk ulovligt

#6 Vis respekt for den enkeltes privatliv

#7 Stå fast på en lige netkultur

 

Læs mere om de 7 principper på emu.dk. Her kan du også se cases og få inspiration til, hvordan I på institutionen kan arbejde med digital krænkelse.

Love og regler

Deling af krænkende materiale kan være i strid med institutionens værdier og i andre tilfælde ulovligt. Det er derfor en sag for institutionens ledere såvel som politi. Læs om reglerne og lovgivningen her.

 

Lederes bef√łjelser

Hvis elever deler intime og kr√¶nkende billeder eller videoer p√• nettet uden den afbilledes samtykke, er det lederens opgave at tr√¶de ind. Her kan institutionerne udforme sine egne ordensregler, som dog skal ligge inden for rammerne af bekendtg√łrelserne om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser og ordensregler p√• erhvervsuddannelserne samt lovgivningen i √łvrigt.

Hvis lederen p√• en gymnasial institution vurderer, at der er sket en overtr√¶delse af institutionens studie- og ordensregler, kan lederen tr√¶ffe afg√łrelse om, at eleven skal tildeles en sanktion (fx bortvisning og midlertidig udelukkelse fra undervisningen i indtil 10 dage). En s√•dan afg√łrelse skal f√łlge forvaltningslovens regler. Det betyder blandt andet, at institutionen skal partsh√łre eleven, f√łr der tr√¶ffes en afg√łrelse. Afg√łrelsen skal desuden v√¶re begrundet, indeholde klagevejledning og en henvisning til de relevante bestemmelser, som afg√łrelsen er truffet i henhold til. L√¶s mere i bekendtg√łrelse nr. 1222 af 4. december 2012 om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser.

P√• en erhvervsuddannelse kan en elev, som groft overtr√¶der institutionens ordensregler, udelukkes fra fortsat undervisning, n√•r mindre vidtg√•ende foranstaltninger forg√¶ves har v√¶ret anvendt. Ordensreglerne skal blandt andet omfatte de forholdsregler, institutionen kan tage ved overtr√¶delse af reglerne. Institutionen afg√łr ud fra karakteren og graden af de disciplin√¶re forseelser, hvilke foranstaltninger, der skal fors√łges iv√¶rksat for at undg√• at udelukke eleven. Det kan v√¶re f.eks. samtaler, advarsler, midlertidig hjemsendelse, indkaldelse til fornyet skoleophold, overflytning til anden skole og kombinationer heraf. Andre foranstaltninger kan v√¶re st√łtte og vejledning fra kontaktl√¶rere og mentorer eller social, personlig eller psykologisk r√•dgivning til elever, som har behov for det. Hvis en elev har beg√•et en s√¶rlig grov forseelse, og det m√• p√•regnes, at der derfor vil blive truffet afg√łrelse om udelukkelse fra fortsat undervisning, kan eleven sendes hjem uden forudg√•ende varsel, indtil der er truffet endelig afg√łrelse i sagen.

Efter de gældende regler kan institutionen imidlertid ikke fastsætte ordensregler, som sanktionerer elevadfærd, som er foregået uden for skoletiden. Ministeriet arbejder aktuelt på at ændre reglerne, så institutionen også kan iværksætte foranstaltninger i anledning af elevadfærd, der er udvist uden for institutionen.

 

Hvem kan anmelde?

Der er forskel p√•, hvem der kan anmelde en ulovlig h√¶ndelse afh√¶ngig af h√¶ndelsens karakter. Det er den unge selv eller dennes for√¶ldre, der som udgangspunkt kan anmelde deling af kr√¶nkende materiale (jf. straffelovens ¬ß 264d). Hvis der er tale om kr√¶nkelse af bluf√¶rdighed (jf. straffelovens ¬ß 232) eller videregivelse af b√łrnepornografi (jf. straffelovens ¬ß 235), kan institutionen ogs√• indgive anmeldelsen. Politiet er dog ikke p√•tvunget at f√łlge op p√• sagen. Det afh√¶nger af en konkret vurdering af den enkelte anmeldelse. Hvis du er i tvivl, s√• kontakt politiet. Du kan finde lovgivningen her.

 

Det kan være strafbart

Det er i mange tilf√¶lde ulovligt at videresende eller offentligg√łre n√łgenbilleder eller andet kr√¶nkende materiale af andre p√• nettet uden deres samtykke. Hvad er lovligt og ulovligt?

Læs om lovgivningen på Sikkerchat.dk