Digital krænkelse

Digital krænkelse

Vi skal passe p√• hinanden ‚Äď ogs√• p√• nettet. Vi skal derfor p√• skolen st√• sammen om at forebygge og bek√¶mpe deling af kr√¶nkende materiale. Her p√• siden finder du de syv principper i det etiske kodeks mod deling af kr√¶nkende materiale, og du finder undervisningsmateriale og inspiration fra andre skoler. Du kan ogs√• l√¶se om, hvad reglerne og lovgivningen er p√• omr√•det.

Etisk kodeks

Etisk kodeks mod deling af kr√¶nkende materiale¬†er skabt for, at skolen sammen – elever, l√¶rere, skoleledere og for√¶ldre – kan forebygge og bek√¶mpe,¬†at unge deler kr√¶nkende billeder og videoer af sig selv og hinanden. Kodekset best√•r af 7 principper, som kan hj√¶lpe til at skabe en god skolekultur, hvor kr√¶nkende handlinger ikke vinder indpas. Kodekset skal g√łre det nemmere at smide ber√łringsangsten over for, hvordan man griber problemstillingen an og v√¶re beredt, n√•r en konkret sag opst√•r.

Det etiske kodeks er udarbejdet af elev-, l√¶rer- og lederrepr√¶sentanter for ungdomsuddannelserne i samarbejde med Ministeriet for B√łrn, Undervisning og Ligestilling.

 

#1 Vær tydelig om skolens værdier

– Tydelighed og synlighed

Det er afg√łrende, at skolen er tydelig om skolens v√¶rdier og regler for, hvordan vi omg√•s hinanden ‚Äď b√•de p√• skolen, men ogs√• p√• nettet. Vi skal ikke dele noget p√• nettet, som vi ikke ville vise i skolens festsal. Det vigtigt, at skolen prioriterer, at der skabes et f√¶lles sprog om skolens v√¶rdier. Skolens v√¶rdier skal v√¶re synlige i den daglige kommunikation og pr√¶ge skolens aktiviteter. Eleverne skal f√łle medejerskab til skolens v√¶rdigrundlag, for eksempel ved at de inddrages aktivt i udarbejdelsen af v√¶rdigrundlaget.

 

#2 Tag ansvar for jeres f√¶llesskab¬†–¬†ogs√• uden for skolen

РFælles ansvar

N√•r unge deler kr√¶nkende materiale af andre p√• nettet, h√¶nger det ofte sammen med, at de forventer at opn√• status og anerkendelse. Sker det ikke, vil mange miste motivationen til at h√¶nge andre ud p√• nettet. Skolen skal st√łtte op om at skabe en f√¶llesskabskultur, hvor unge ikke alene underlader at dele kr√¶nkende materiale af hinanden, men ogs√• siger aktivt fra over for dem, som g√łr det. Bliver der delt kr√¶nkende billeder af en elev p√• nettet, er det ledelsens opgave at gribe ind og elevernes ansvar at sige fra, uanset om det er sket p√• eller udenfor skolen.

 

#3 T√¶nk dig om, f√łr du deler

– Deling med omtanke

Deling af billeder er en naturlig del af unges sociale liv, og de bruger ofte deres profiler p√• de sociale medier til at iscenes√¶tte sig selv og definere, hvem de er over for omverdenen. Det er ikke den unge, der har gjort noget forkert, hvis andre deler kr√¶nkende materiale af p√•g√¶ldende mod deres vilje. Dog b√łr alle passe p√• sig selv og t√¶nke sig om, f√łr de deler. Hvad sker der med fortroligheden, hvis k√¶resteforholdet med den person, du har sendt n√łgenbilleder til, g√•r i stykker? Hvor gr√¶nseoverskridende er billedet? Er jeg let at identificere? Disse sp√łrgsm√•l er fornuftige at stille sig selv f√łr der trykkes ‚ÄĚsend‚ÄĚ.

 

#4 Vær klar, når skaden er sket

– Beredskab

Deling af et billede eller en video p√• nettet kan sprede sig med lynets hast. Det f√•r situationen til at virke uoverskuelig for den unge, der er blevet kr√¶nket, og vedkommende kan f√łle sig alene og handlingslammet. Skolen skal reagere straks, n√•r den bliver bekendt med en sag om ufrivillig deling. Delingen skal stoppes hurtigt, s√• billedet eller videoen kommer ud til f√¶rrest mulige personer. Materialet skal fjernes, hvis det er muligt, og der skal f√łlges op i klassen og p√• skolen. Derfor er det afg√łrende, at skolen – inden uheldet er ude – har lavet et beredskab.

Hvad har andre skoler gjort, n√•r skaden er sket? Og hvad er skolelederens bef√łjelser i forhold til at bortvise eller midlertidigt udelukke en elev? L√¶s om reglerne nedenfor.

 

#5 Det er faktisk ulovligt

– Strafbarhed

Mange b√łrn og unge ved ikke, at de kan g√łre sig delagtige i deling af b√łrnepornografi, hvis de deler seksuelle billeder af kammerater under 18 √•r. Det er vigtigt at itales√¶tte, at noget er strafbart, hvilket kan v√¶re med til at fjerne skyldf√łlelse fra den unge, det g√•r ud over. Skolen skal st√łtte op om den unge, som er blevet kr√¶nket, og sammen med den unge og for√¶ldrene f√łlge op p√•, om h√¶ndelsen skal anmeldes til politiet. Skolen skal desuden selv reagere ved fx at udelukke kr√¶nkeren fra undervisningen eller bortvise eleven.

Hvad er lovligt og ulovligt ift. at dele kr√¶nkende billeder eller videoer ‚Äď og hvem kan anmelde en ulovlig h√¶ndelse? L√¶s om regler og love nedenfor.

 

#6 Vis respekt for den enkeltes privatliv

– Samtykke

De sociale medier er med til at udfordre gr√¶nserne for, hvorn√•r det private er offentligt, og det offentlige er privat. Alle har ret til et privatliv, og det er forskelligt, hvorn√•r vi f√łler, at gr√¶nsen til vores privatsf√¶re bliver overtr√•dt. Man skal altid bede om samtykke, n√•r man deler billeder eller andet indhold p√• nettet, der kan v√¶re kr√¶nkende ‚Äď uanset om det er n√łgenbilleder eller blot pinlige billeder.¬† Det er altid den p√• billedet, som har retten til at sige fra, og at modtage billeder er ikke det samme som at f√• samtykke til at dele dem med andre.

 

#7 Stå fast på en lige netkultur

– Ligestilling

P√• nettet forst√¶rkes den k√łnnede m√•de, vi omtaler hinanden p√•; i stedet for ‚ÄĚfjols‚ÄĚ bliver det hurtigt ‚ÄĚk√¶lling‚ÄĚ eller ‚ÄĚbitch‚ÄĚ. Der eksisterer desv√¶rre en shaming-kultur, hvor det er mere skamfuldt for piger end drenge at f√• delt seksuelle billeder. Det er derfor vigtigt, at skolen s√¶tter kritisk fokus p√• normer om k√łn og st√•r fast p√• en lige netkultur. Vi ser, at piger oftere end drenge deler n√łgenbilleder, hvor det er let at identificere dem. N√•r drenge deler n√łgenbilleder, er det oftere billeder uden ansigt. Det er vigtigt at debattere den forskel.

Råd og redskaber

Til unge og forældre

Der er hj√¶lp at hente, hvis du eller din datter eller s√łn har f√•et delt kr√¶nkende materiale. Find r√•dgivning til b√•de unge og for√¶ldre p√• f√łlgende sider:

  • Hvis du har f√•et delt billeder p√• nettet mod din vilje, s√• kan du f√• konkret hj√¶lp til at slette og anmelde det hos SletDet.
  • Hvis du har sendt et n√łgenfoto og bliver afpresset, kan du finde svar p√•, hvad du kan g√łre p√• RedenUngs r√•dgivningsside.
  • Unge kan f√• hj√¶lp til at h√•ndtere de f√łlelser, der opst√•r i situationen p√• r√•dgivningslinjen Sexlinien.
  • P√• chatr√•dgivningen Cyberhus kan unge chatte med andre unge eller voksne om bl.a. deres onlinedilemmaer.
  • Everyday Sexism Project samarbejder med uddannelsesinstitutioner om at g√łre studiemilj√łet sexismefrit.

 

6 hurtige råd til forældre om unges sociale liv på nettet

  1. Anerkend at digitale og sociale medier for unge er en adgangsbillet til fællesskabet.
  2. Interesser dig for din datter eller s√łns sociale liv p√• nettet ved at sp√łrge ind til det og f√łlge med.
  3. Husk at unge bruger medier til det samme som voksne: At s√łge informationer, l√¶se nyheder, l√łse opgaver, lade sig underholde, spille, slappe af og v√¶re i kontakt med vennerne.
  4. Vær selv en god rollemodel for, hvad du deler på nettet, og lad være med at dele billeder uden samtykke.
  5. St√łt din datter eller s√łn med for eksempel at l√łse konflikter, ligesom du ville g√łre i den fysiske verden.
  6. Brug dine for√¶ldrekompetencer ‚Äď selvom din datter eller s√łn er f√łdt med en mobil i lommen, har de stadig behov for st√łtte til, hvordan de skal beg√• sig og beskytte sig p√• nettet.

Inspireret af ‚ÄĚDer er s√• meget for√¶ldre ikke forst√•r‚ÄĚ ‚Äď folder til for√¶ldre til 7-12-√•rige b√łrns online-liv (Medier√•det, Center for Digital P√¶dagogik og Red Barnet m.fl.)

 

Til lærere

Du kan v√¶re med til at skabe en tryg ungdomskultur og forebygge deling af kr√¶nkende materiale p√• mange m√•der. P√• nedenst√•ende links findes undervisningsmaterialer, som du kan strukturere undervisningsforl√łb ud fra:

 

Case #3 T√¶nk dig om, f√łr du deler

– Deling med omtanke

Ordrup Gymnasium afvikler hvert √•r i samfundsfag et forl√łb om normer og gr√¶nser i k√łnskulturen. Forl√łbet tager udgangspunkt i konkrete sager, der har v√¶ret fremme i medierne. Forl√łbet skaber et f√¶lles sprog og f√¶lles forst√•else p√• en hel √•rgang og forebygger derfor deling af kr√¶nkende materiale. L√¶s mere om forl√łbet her.

 

Refleksionssp√łrgsm√•l #6 Vis respekt for den enkeltes privatliv

– Samtykke

F√łlgende refleksionssp√łrgsm√•l kan s√¶tte gang i en dialog med b√łrn og unge og f√• dem til at reflektere over sammenh√¶ngen mellem samtykke og deling af billeder og film:

  • Hvorn√•r sp√łrger du andre om lov til at dele billeder og film af dem?
  • Har du pr√łvet, at andre spurgte dig om lov til at dele et billede af dig?
  • Hvordan oplever andre at blive spurgt?
  • Hvad skal der siges, f√łr man har f√•et et samtykke?
  • Tror du, det er ulovligt at dele et n√¶rbillede af en klassekammerat uden at have f√•et lov?
  • Hvad kan der ske ved at dele et n√łgenbillede af en, du ikke kender?
  • Hvordan ville du reagere, hvis et undert√łjsbillede af dig blev delt p√• Facebook?
  • Kan man f√• fjernet et billede fuldst√¶ndigt fra et socialt medie?

Kilde: N√•r b√łrn og unge deler intime billeder p√• nettet (Red Barnet m.fl. 2016)

 

Til ledere

– Hvad har andre gjort?

Her finder du eksempler fra skoler, der har været med i arbejdsgruppen for etisk kodeks. Find inspiration i arbejdet med at forebygge og bekæmpe deling af krænkende materiale.

Case #1 Vær tydelig om skolens værdier

– Tydelighed og synlighed

Ordrup Gymnasium arbejder målrettet med at være tydelige og synlige om skolens værdier for nye elever og deres forældre.

Skolen afholder hvert √•r et for√¶ldrearrangement for 1.g-elever og deres for√¶ldre om ‚ÄĚUngdomskultur anno 201X‚ÄĚ. Arrangementet best√•r af opl√¶g, der skal skabe f√¶lles forst√•else og debat om de udfordringer og potentialer, der er i de unges liv i overgangen fra barn til ung til voksen. Til arrangementet inviteres akt√łrer udefra. Form√•let med arrangementet er, at for√¶ldrene bliver kl√¶dt bedre p√• til at forst√• og kunne g√• i dialog med den unge om livet i en ungdomskultur med fart p√• godt og ondt. Der kan dukke mange forskellige emner op i debatten, som bl.a. knytter sig til digital adf√¶rd, f√¶llesskaber, alkohol, ambitioner og meget andet.

Ordrup Gymnasium afholder Åbent Hus aften for nye elever og forældre. Til arrangementet fortæller rektor og elevrådsformanden om skolens arbejde med skole- og ungdomskulturen på gymnasiet, bl. a. skolens værdisæt. Aftenen afsluttes i klasserne, hvor eleverne præsenterer den klasserumskultur, som klassen har udarbejdet på introturen.

Det er Ordrup Gymnasiums oplevelse, at for√¶ldrene er meget glade for at blive inviteret indenfor i de unges liv. Skolen f√•r mange positive tilbagemeldinger p√• arrangementerne, da de er tydelige og synlige om det ansvar, skolen tager for at danne og uddanne de unge til livet, og de hj√¶lper for√¶ldre med at tage de ‚ÄĚsv√¶re‚ÄĚ samtaler med deres b√łrn, der g√•r fra at barn til voksen.

Ordrup Gymnasium inddrager ogs√• eleverne i, hvordan skolen og eleverne kan tage imod kommende elever. I workshopforl√łb diskuterer eleverne fx, hvordan skolen kan skabe et introforl√łb, der afspejler skolens v√¶rdier, og som f√•r de nye elever med i f√¶llesskabet.

Case #2 Tag ansvar for jeres fællesskab også uden for skolen

РFælles ansvar

√ėreg√•rd Gymnasium holder √•rligt en innovationsuge. Id√©en er, at eleverne skal finde konkrete l√łsninger p√• forskellige typer af aktuelle problemer. I 2016 var emnet politisk og social innovation og blev kaldt √łgPARLAMENTET16. Temaerne for ugen blev valgt af eleverne selv, og et af dem var ‚ÄĚN√łgenfoto, beg√¶r og ydmygelse‚ÄĚ.

I samarbejde med Red Barnet unders√łgte eleverne, hvorfor specielt b√łrn og unge uds√¶ttes for ulovlig deling af n√łgenfotos p√• internettet, og hvilke konsekvenser det kan have. I slutningen af ugen pr√¶senterede eleverne forskellige l√łsninger for Red Barnet til, hvad der kan g√łre ved problemet om ulovlig deling af n√łgenfotos. S√¶rligt var der fokus p√•, hvordan Red Barnet kan lave en kampagne, der er m√•lrettet de unge p√• ungdomsuddannelserne.

Innovationsugen handler om at tænke ud af boksen. At få eksperter, organisationer, virksomheder og lignende ind i gymnasiet. Og få eleverne til at bidrage til omverdenen.

Ved at tage fat i temaet ‚ÄĚN√łgenfoto, beg√¶r og ydmygelse‚ÄĚ har skolen f√•et eleverne til at tage ejerskab og komme med nye og konkrete bud p√•, hvordan deling p√• kr√¶nkende materiale p√• nettet kan h√•ndteres b√•de i og udenfor undervisningsverdenen.

L√¶s mere om √łgPARLAMENTET16

Case #4 Vær klar, når skaden er sket

– Beredskab

P√• Rybners Gymnasium undervises alle f√łrste√•rselever i et modul om, hvordan man beg√•r sig p√• nettet, hvad der er lovligt og ulovligt p√• nettet og om god og d√•rlig netetik. Undervisningen gennemf√łres af skolens underviser i erhvervsret.

På Rybners kontaktede en elev en dag rektoren. En tidligere kæreste havde overtalt pigen til at sende et billede af sig selv, og nu var hun bange for, at det ville blive delt på skolen.

På morgensamlingen påpegede rektor derfor over for skolens elever alvoren og konsekvenserne af at dele krænkende billeder af hinanden.

Den proaktive handling fra eleven og rektoren opf√łlgning har betydet, at billedet ikke er blevet delt.

Klik her for at sende os en mail med gode tips til, hvad I har gjort på jeres skole

Love og regler

Selvom deling af krænkende materiale i nogle gange synes uskyldigt, kan det være i strid med skolens værdier og i andre tilfælde ulovligt. Det er derfor en sag for skoleledere såvel som politi. Læs om reglerne og lovgivningen her.

 

Skolelederes bef√łjelser

Hvis skoleelever deler kr√¶nkende materiale, der er i strid med skolens v√¶rdier, er det skolelederens opgave at tr√¶de ind. Her kan skolerne udforme sine egne ordensregler, som dog skal ligge inden for rammerne af bekendtg√łrelserne om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser og ordensregler p√• erhvervsuddannelserne.

Hvis skolelederen p√• en gymnasial uddannelse vurderer, at der er sket en overtr√¶delse af skolens regler, kan lederen tr√¶ffe afg√łrelse om, at eleven skal tildeles en sanktion (bortvisning og midlertidig udelukkelse fra undervisningen i indtil 10 dage). En s√•dan afg√łrelse er omfattet af forvaltningslovens regler. Det betyder blandt andet, at institutionen skal partsh√łre eleven, f√łr der tr√¶ffes en afg√łrelse. Afg√łrelsen skal desuden v√¶re begrundet, indeholde klagevejledning og en henvisning til de relevante bestemmelser, som afg√łrelsen er truffet i henhold til. L√¶s mere i bekendtg√łrelse nr. 1222 af 4. december 2012 om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser.

Hvis skolelederen p√• en erhvervsuddannelse vurderer, at der er sket en overtr√¶delse af skolens regler, kan skolen sanktionere en elev. Det bestemmes ud fra karakteren og graden af de disciplin√¶re forseelser, hvilke foranstaltninger, der skal fors√łges iv√¶rksat s√•som samtaler, advarsler, midlertidig hjemsendelse, indkaldelse til fornyet skoleophold, overflytning til anden skole og kombinationer heraf. Hvis en elev har beg√•et en s√¶rlig grov forseelse, og det m√• p√•regnes, at der derfor vil blive truffet afg√łrelse om udelukkelse fra fortsat undervisning, kan eleven sendes hjem uden forudg√•ende varsel, indtil der er truffet endelig afg√łrelse i sagen.

Der kan klages over en elevs udelukkelse m.v. fra undervisningen, og da afg√łrelsen er omfattet af forvaltningslovens regler, betyder det, at institutionen skal partsh√łre eleven, f√łr der tr√¶ffes afg√łrelse. L√¶s mere i bekendtg√łrelse nr. 367 af 19. april 2016 om erhvervsuddannelserne.

 

Hvem kan anmelde?

Der er forskel p√•, hvem der kan anmelde en ulovlig h√¶ndelse afh√¶ngig af h√¶ndelsens karakter. Det er den unge selv eller dennes for√¶ldre, der som udgangspunkt kan anmelde deling af kr√¶nkende materiale (jf. straffelovens ¬ß 264d). S√•fremt der er tale om kr√¶nkelse af bluf√¶rdighed (jf. straffelovens ¬ß 232) eller videregivelse af b√łrnepornografi (jf. straffelovens ¬ß 235), kan skolen dog ogs√• indgive anmeldelsen. Politiet er dog ikke p√•tvunget at f√łlge op p√• sagen. Det afh√¶nger af en konkret vurdering af den enkelte anmeldelse.

Hvis du er i tvivl, så kontakt politiet. Du kan finde lovgivningen her.

 

Det kan være strafbart

Kan man blive straffet for at videresende eller offentligg√łre n√łgenbilleder eller andet kr√¶nkende materiale? Hvad er lovligt og ulovligt?

Læs om lovgivningen på Sikkerchat.dk